title

 

اینفوگرافی کاربردهای پلی اوره

infographic-polyurea

 

صنعت ساخت وساز‌:

building

پوشش پلی اوره در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد‌. با استفاده از پلی اوره می توان سازه‌های فولادی را در برابر خوردگی‌، آتش و الکتریسیته عایق نمود‌. همچنین سازه های بتنیو زیر انواع سقف شیروانی را می توان در برابر ضربه‌، خوردگی شیمیایی‌، آتش و‌… عایق نمود‌. در صورت استفاده از این مواد در ضخامت های بالا (‌بیش از 5 میلی متر‌) می توان سازه‌ها را در برابر بارهای دینامیکی و استاتیکی‌، مقاوم‌سازی کرد.از کاربردهای دیگر پلی اوره در صنعت ساخت وساز می توان به کف سازی اشاره نمود‌. از این مواد می توان در ساخت کف پارکینگ‌ها‌، بیمارستان‌ها‌، آزمایشگاه‌ها‌، کارخانه های صنعتی‌، زمین های ورزشی و‌… استفاده نمود‌‌.آب بندی و عایق نمودن پشت بام‌ها‌، شیروانی‌ها‌، سرویس های بهداشتی‌، استخر‌، سونا و‌.‌.‌. از دیگر کاربردهای پوشش پلی اوره می باشد‌

 

 

صنایع نفت و پتروشیمی‌:

oil

با استفاده از پوشش پلی اوره می توان مخازن نگهداری مواد نفتی و پتروشیمی‌، لوله های انتقال‌، حوضچه های نگه داری‌، تأسیسات پالایشگاه‌ها و‌…، در برابر خوردگی و آسیب‌های احتمالی محافظت کرد‌.

 

 

 

 

 

صنعت راه سازی‌:

با استفاده از پلی اوره می توان سطح تونل‌ها‌، پایه و عرشه پل‌ها و‌.‌.‌. را عایق و مقاوم سازی نمود‌. ازجمله کاربردهای قابل توجه این مواد‌، استفاده از آن در عرشه پل های راه آهن است‌. به دلیل وجود بالاست در عرشه پل های راه آهن و بار دینامیکی حاصل از عبور قطار که سبب وارد شدن ضربه به وسیله بالاست به لایه زیرین می شود‌، نیاز به پوششی است که بتواند در این شرایط عملکرد مناسبی از خود نشان دهد‌، که طبق بررسی‌ها و آزمایش های انجام شده‌، پوشش پلی اوره این خاصیت را داراست‌.

 

 

 

صنعت آب و فاضلاب‌:

pool

با توجه به آزمایش های انجام شده‌، اثبات شده‌است که مواد پلی اوره اثر سویی بر آب ندارد‌، لذا در پوشش مخازن‌، کانال‌ها ولوله های انتقال آب می توان از این مواد استفاده نمود‌. با توجه به اینکه پوشش پلی اوره سطح را آب بندی می کند‌، می توان از هدر رفت آب در طول شبکه انتقال‌، که میزان قابل توجهی است‌، جلوگیری نمود‌.ازآنجاکه پوشش پلی اوره عملکرد بالایی در محیط های خورنده دارد و با توجه به اینکه محیط فاضلاب جزو محیط های شدیدا مهاجم بوده و دوام و عمر این سازه‌ها بسیار حائز اهمیت است‌، از این مواد می توان در پوشش دهی مخازن و تأسیسات فاضلاب استفاده نمود‌.

 

 

 

 

 

صنعت برق‌:

power

همان طور که در قبل گفته شد‌، با استفاده از پوشش پلی اوره در ضخامت های مخالف‌، می توان به میزان های مشخصی از عایق بندی در برابر جریان الکتریسیته رسید‌. از این ویژگی می توان در محیط‌ها و تأسیساتی از قبیل پایه های انتقال‌، کنسول‌ها و‌.‌.‌. که نیاز به عایق بندی الکتریسیته دارد‌، استفاده نمود‌. همچنین بهسازی و مقاوم سازی پست های برق و پایه های انتقال بتنی‌، از دیگر مواردی است که می توان پوشش پلی اوره را به کار گرفت‌.

 

 

 

صنایع دریایی‌:

ship-making

سازه های دریایی شامل اسکله‌ها‌، دکل‌ها‌، موج شکن‌ها‌، همچنین کشتی‌ها‌، شناور‌ها‌، و‌.‌.‌. که در معرض خوردگی و فرسایش شدید ناشی از آب دریا و نمک های محلول در آن هستند را می توان با استفاده از پوشش پلی اوره عایق نمود‌.

 

 

 

 

 

 

 

صنایع خودروسازی و وسایل حمل ونقل سنگین‌:

امروزه در صنایع خودروسازی دنیا از پلی اوره به عنوان پوشش محافظتی با مقاومت ضد سایش فوق العاده در قسمت بار بند خودروهای باری و سواری استفاده میشود.

 

 

 

 

 

 

 

صنایع دفاعی و پدافند غیرعامل‌:

با به کارگرفتن پوشش پلی اوره در ضخامت های بالا‌، می توان سازه را در برابر بارهای دینامیکی حاصل از انفجار‌، مقاوم سازی نمود‌. از این ویژگی می توان در حفاظت از سازه های استراتژیک استفاده نمود‌.